HOE ZET JE JE PRODUCT IN DE MARKT

OBB-PRODUCT-OP-DE-MARKT_47451532

 

 

Je weet het zeker: jouw product gaat het helemaal maken. Je hebt de testen uitgevoerd, het markt- en brancheonderzoek is gedaan, de plannen liggen er, maar hoe bereik je nu jouw doelgroep, want niemand heeft nog van je product gehoord. En het verkoopt zichzelf niet zomaar. Je hebt een goede marktbenadering nodig om je product bij jouw potentiele klanten te introduceren. Hieronder 5 tips om je product effectief in de markt te zetten.

1 Weet wie je doelgroep is wat deze wil horen
Om de juiste werkwijze en toon te vinden zal je je moeten verplaatsen in je doelgroep, immers elk product en elke dienst heeft een eigen doelgroep en elk van die groepen vereist een specifieke benadering. Hoe overtuig je je klanten om jouw product te kopen en niet dat van een van de vele concurrenten.
Spreek de taal van je doelgroep. Als jij je potentiele klanten maakt in klare taal waarom ze bij jou moeten zijn, waarom jouw product voor hun het meest geschikt is en jouw bedrijf en service voor hun precies op maat, kortom dat jouw product het antwoord is op hun vraag, dan is de kans groot dat zij voor jouw product kiezen. Het is wel heel belangrijk dat je – nadat de klant voor jou heeft gekozen – alle beloftes die je hebt gedaan waarmaakt.

2 Ga zo specifiek mogelijk te werk
Als je je product op de markt zet, benadruk dan diè voordelen ervan die voor jouw doelgroep het meest van belang zijn. Ook al heeft je product nog vele andere voordelen, praat voor je doelgroep. Hoe specifieker je je op je toekomstige klanten richt hoe beter je je onderscheidt van de concurrenten. Gok niet op een brede doelgroep, gebruik het markt- en brancheonderzoek voor je selectie. Dit vergroot echt de kans op een succesvolle introductie.

3 Test en evalueer het product
Alhoewel een marktonderzoek de belangrijkste risico’s en kansen blootlegt, biedt het geen zekerheid op succes van slagen. Wat je kan doen als je nog twijfelt of het product volledig klaar is voor de markt, is een testperiode inplannen. Je kan kosteloos een proef doen onder je klanten, en deze vragen hun commentaar te geven over je product of dienst. Wat vinden ze wel en niet goed, hoe vinden ze de prijs-kwaliteitverhouding, wat missen ze nog, wat vinden ze het meest onderscheidend etc. Hun opmerkingen kunnen je helpen het product of de dienst te verbeteren, en te fine tunen. Geef een follow up aan de testgroep over de uitkomst van het onderzoek en of en hoe jij je product hebt aan gepast.

4 Onderzoek naar fysiek en online aankopen
Door het marktonderzoek weet je waar je doelgroep zich bevindt en hoe deze aankopen doet. Wanneer blijkt dat je deze zowel online als fysiek in een winkel shopt, dan moet je zeker je voordeel met deze informatie doen. Onderzoek of je naast je webshop ook een fysieke winkel wilt openen, en is dat teveel voor je, probeer dan je product onder te brengen in een ‘shop in shop’ bij winkeliers in jouw regio of zoek een ander samenwerkingsverband.

5  Promoot je product
Met het lanceren van een tekst over je product op je website en het voeren van een webshop ben je er nog niet. Als je echt je product wilt lanceren heb je meerdere bronnen nodig. Adverteren is kostbaar,  omdat je dan zowel op het web als in print moet adverteren zijn de kosten twee keer zo hoog. Beter is, een redactioneel artikel te verwerven in een krant of tijdschrift, en dat dan binnen je zakelijke netwerk te promoten. Zowel online als offline.

Hoe krijg je nu een redactioneel artikel waarin je product de hoofdrol speelt? Om een interview of recensie te bewerkstelligen moet je werk verrichten. Allereerst moet je een niet commerciële, originele benadering bedenken. Kies een krant of magazine waarvan je weet dat je doelgroep die leest en waar je product dus relevant voor is. Schrijf een leuke tekst en leg daarin een link tussen de voor jouw doelgroep meest specifieke eigenschap van je product en de kernwaarde van de krant of het magazine waar je tekst naar toe wordt gestuurd. Of link je product aan de trend van het moment. Voor de redactie is van belang dat hun lezers iets hebben aan jouw verhaal. Stuur als het kan een foto mee. Je kunt ook met de redactie bellen, maar zoek dan eerst goed uit welke persoon je moet hebben en bereid je goed voor om je verhaal kort maar to the point te houden.

Als je bovenstaande tips goed toepast, is de kans op succes van het in de markt zetten van je product of dienst behoorlijk groot. Kijk goed naar je concurrenten en leer daarvan.
Vind je dit artikel leuk, of heb je opmerkingen of vragen: like me of stuur je commentaar via het formulier hieronder

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top