Ondernemer en Social Media Marketing: doen of niet?

social-media-marketijng-ondernemer

 

Met social media bezig zijn is de meest populaire activiteit online, het is dus logisch dat je als ondernemer deze groep mensen benadert om te trachten je doelgroep te vergroten en zo de afname van je diensten of producten te vermeerderen. Meer dan 90% van de ondernemers gebruikt social media marketing in min of meerdere mate binnen hun algemene marketing strategie. Is een account openen of tweets de wereld in te sturen voldoende om van de social media te kunnen profiteren in je marketing strategie? Absoluut niet. Wat moet je dan wel als ondernemer doen om via de social media je marketing strategie te verbeteren/vergroten. In dit blog vind je tips en kennis die je kunnen helpen om je bedrijf en diensten via de social media op een juiste manier te promoten.

Wat zijn social media?
Social media zijn online platforms waarop je als gebruiker zelf de content verzorgt door middel van het plaatsen van foto’s, berichten, video en audio bestanden. En waarop je kan reageren op berichten van anderen.

Wat is social media marketing?
Social media marketing is een interactieve vorm van marketing, gericht is op het aangaan van een dialoog tussen ondernemers en klanten. En waarbij de social media dus worden ingezet om de communicatie te realiseren.

Waarom social media marketing?

Met de social media kan je als ondernemer op verschillende manieren en eenvoudige wijze een gesprek met klanten aangaan. Zo win je relatief makkelijk vertrouwen en verwerft ook klanttevredenheid en merkgebondenheid bij een groot publiek. Onderzoek wijst uit dat social media marketing inzetten de ondernemer inderdaad meer omzet oplevert.

Succes met social media marketing

Waar moet je op letten wanneer je succes wilt hebben met het inzetten van social media marketing in je totale marketingplan?
Je toekomstige klanten moeten zich herkennen in je bedrijf. Dat is belangrijk, anders nemen ze geen diensten af. Je verhaal moet eerlijk en herkenbaar zijn voor hen. Dat geldt dus net zo als bij je ‘gewone’ marketingstrategie zonder gebruik van social media.
Bedenk eerst je strategie. Je moet als ondernemer eerst een strategie hebben hoe je de social media gaat gebruiken en inzetten, voordat je je bedrijf erop plaatst. Uit onderzoek van social media marketing-experts blijkt dat slechts 20% van de ondernemers die voor hun bedrijf gebruik maken van de social media een uitgedacht plan van aanpak te hebben!
De hoeveelheid berichten die je per dag ontvangt op de social media is zo enorm groot, dat – als je geen plan hebt hoe je daarmee om wilt gaan – jouw bedrijfsberichten al gauw ondergesneeuwd (en dus onzichtbaar) raken door de berichten van je connecties en alle andere bezoekers. En als je ook geen  duidelijke visie hebt hoe je gaat zorgen dat je eigen berichten door je eigen doelgroep gelezen kunnen en gaan worden, ben je bij voorbaat eigenlijk al verloren.
Zorg dat de social media een centrale rol spelen binnen je marketingactiviteiten. Dus integreer ze in verschillende uitingen zoals bv in online flyers en je nieuwsbrief en website. Verkoopondersteunende berichten van je bedrijf zijn dus van belang voor het behalen van je doel. De social media kunnen ook deel uitmaken van innovatie, je kan klanten laten helpen met de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten door ze vragen te stellen over hun wensen en ze te toetsen over jouw ideeën als ondernemer voor nieuwe producten.
Blijf trouw aan je eigen unieke concept! Waar je ook kijkt, op internet, tv of in de winkels, overal zijn ‘de beste en grootste’ deals als 24-uurs-aanbiedingen en ‘unieke’ sales. Zorg dat je in je berichten je eigen branding niet vergeet en dat je je blijft onderscheiden in wat je vertelt over je producten en diensten. Voer online een gewoon gesprek met je doelgroep over je aanbieding of producten alsof je als ondernemer live met een klant in je bedrijf staat te praten. En maak ook altijd gebruik van je logo en huisstijl.
Zorg dat je voor de (toekomstige) klant bereikbaar bent met persoonlijk advies en uitleg op vragen. Nieuwe klanten worden niet graag binnengehaald om vervolgens geen enkel antwoord meer op hun vraag  naar informatie te krijgen, die verdwijnen nog voor de koop gedaan is. Zorg dat je er bent om ze te verwelkomen en blijf ze begeleiden!
Doe niet alles zelf. Stel als ondernemer een team of een persoon aan in je bedrijf en spreek daarmee duidelijk af hoe de online social media marketing zal worden uitgevoerd, en dat team of die persoon zal alle activiteiten aansturen en controleren. Zodat het doel en de werkwijze bij iedereen van je bedrijf bekend zijn, en dus dezelfde boodschap door iedereen op dezelfde manier wordt gebracht.
Gebruik diverse online social media voor de social media marketing. Dus niet alleen LinkedIn of Twitter! En gebruik de boodschap speciaal op maat gemaakt voor het publiek van elk specifiek social medium. Betrek de designer van je logo en huisstijl in het hele verhaal, ook de vormgeving van je boodschap moet herkenbaar zijn voor je doelgroep en ze aanspreken. Ga er niet van uit dat je met één social media strategie op alle social media scoort.
B2B publiek zit meestal alleen op LinkedIn, terwijl B2C publiek het meest op Facebook gevonden wordt. Neem de tijd en lees regelmatig over welk publiek waar zit, de zaken veranderen vaak snel. Als ondernemer moet je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen.
Social media marketing is niet geschikt voor elke branche, elk bedrijf of elke bedrijfscultuur. Gelukkig zijn er nog veel meer marketing technieken en toepassingen. Er leiden meerdere wegen naar Rome.
Gebruik beeld. Onderzoek heeft uitgewezen dat teksten met foto’s op Facebook 50% meer aandacht krijgen dan zonder foto. Ook krijgen beelden veel meer Likes en commentaar dan alleen een tekst. Mensen zijn steeds meer visueel ingesteld, en het gebruik van visuele social media als bv Pinterest en Instagram versterkt je social media strategie behoorlijk.

Social media bieden de ondernemer een extra mogelijkheid om zijn marketing uit te breiden. Om de grote groep social media bezoekers op internet maximaal te bereiken is een goed marketing plan een eerste vereiste voor de ondernemer.

Bronnen: www.newcom.nl        University at Buffalo (N.Y.) School of Management)

Thelma VanOordt/www.ontwerpbureau-amsterdam.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top