Meest effectieve inzet Social Media

Effectief gebruik van Social Media betekent niet ‘eventjes’ twitteren of snel een bericht op LinkedIn zetten. Net zo min als bij het bedenken van een (gedrukte) campagne over jouw product/dienst of bedrijf, kan je ook niet zomaar eventjes de Social Media ‘doen’. Misschien denk je dat je goed scoort als je elke dag snel een berichtje twittert en dat het niet geeft waarover het gaat (een bericht is een bericht), maar niets is minder waar. Ook voor de Social Media moet je een plan maken hoe je ze het meest effectief kan gebruiken om je bedrijf en product/dienst te promoten en je volgers van info te voorzien waardoor ze blijven komen. Hier volgen wat tips om de Social Media optimaal voor je bedrijf en diensten in te zetten.

Effectief gebruik van Social Media voor je bedrijfspromotie
– Meld alleen echt nieuws over je bedrijf, als je volgers berichten krijgen zonder interessante inhoud ben je ze kwijt. Er is altijd wel iets over je product/dienst te vertellen; of over de doelgroep waarin je (mogelijke/toekomstige) klant zich bevindt.
– Spreek als mens, niet als bedrijf. Onthoud welke boodschap je wilt communiceren, maar doe het luchtig. Facebook en Twitter zijn geen plekken om je product of dienst keihard aan de man te brengen, doe aan klantenbinding, niet aan verkoop.
– Luister heel goed naar je volgers op de Social Media, let goed op wat ze wel willen weten en wat niet. Zo bouw je doelgerichte informatie op die je volgers interessant en nuttig vinden.
– Zorg voor relevante en veelzijdige inhoud. Denk aan het geven van tips (Twitter), start discussies, lees de berichten van (mogelijk toekomstige) klanten nauwgezet en reageer daar altijd op. Toon je expertise. Beloon mensen die jou volgen door ze als eerste nieuwtjes te vertellen (bv op Twitter).
– Ga regelmatig na of de Social Media je genoeg opleveren. Het kost je veel tijd, er moet ook resultaat uit komen. Groeit je naamsbekendheid, krijg je een beter imago, wie klikt er op je berichten, en waarom volgen? Hoe beter je je volgers kent hoe gerichter je de Social Media contacten kan bedienen.
– Vraag aan je familie, vrienden, collega’s etc om je op de Social Media te volgen. Vraag ze daarna – als alles goed loopt – of zij jouw berichten met hun netwerk willen delen.
– Vertel je Twitter volgers dat er ook nieuws staat op de andere Social Media.
– Vertel bij zakelijke ontmoetingen dat je actief bent op de Social Media, zet het op je website, vermeld het op je visitekaartje en andere uitingen van je bedrijf.
– Zorg dat je ook offline een netwerk hebt. Als je zonder netwerk op de Social Media start, heb je erg weinig volgers! Word lid van zakelijke netwerken, bezoek relevante bijeenkomsten van de branche waartoe jouw bedrijf behoort en laat je gezicht zien daar waar het contacten oplevert! Zaken doen is ook een kwestie van gunnen, daarbij is een persoonlijke ontmoeting van meer waarde dan een linkje van iemand dat je doorgestuurd krijgt.

Effectief gebruik van de Social Media als informatiebron voor je eigen bedrijf verbetert je imago en vergroot je naamsbekendheid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top