ALS JE DIENSTEN LEVERT

 

diensten-online-bedrijf-beginnen-Als je als ondernemer geen producten maar diensten levert, zoals bv consulting of design, is het moeilijk om je onderneming een sterke financiele basis te geven en ook om die te houden. En het is ook lastig om je bedrijf te laten groeien. Als je producten zou leveren, ben je met een goed product en businessplan klaar voor de toekomst, dan heb je alleen nog geld nodig om je bedrijf op te zetten.

Diensten in plaats van producten
Producten verkopen zichzelf, ook als jij er niet bij bent. Maar bij diensten ligt dat anders; als je je bedrijf wilt vergroten betekent dat eigenlijk dat je jezelf moet klonen, want jij bent het product dat je business levert. Jij hebt geen voorraad op de plank staan die zichzelf verkoopt en je verdient niets als je niet werkt. Jij bent jouw business.
Natuurlijk zijn er overeenkomsten in de levering van diensten en producten. Wat je ook levert: een  uitstekende service is noodzakelijk om je klanten te behouden, evenals betrokkenheid bij de wensen van je doelgroep en het leveren van een maximale kwaliteit/prijs-verhouding. Hieronder vind je 6 punten waar je bij een bedrijf dat diensten levert aandacht aan moet besteden.

1 Maak je diensten voor jezelf inzichtelijk
Maak voor jezelf duidelijk waar jouw diensten precies uit bestaan. Schrijf het op. Dat is belangrijk, je moet kunnen vertellen wat je diensten omvatten. Voor jezelf is het ook belangrijk om de structuur van hoe je je diensten levert, te begrijpen. Misschien wil je op een gegeven moment toch iemand inhuren om (tijdelijk) meer basis aan je bedrijf te geven, dan is het belangrijk om te kunnen vertellen hoe je werkt. Ook bijvoorbeeld logodesign, waarbij de ontwerper bij elke opdracht een totaal verschillend logo moet leveren, is gebaseerd op een bepaalde werkwijze en bepaalde principes die zich telkens weer vernieuwen. Maar er is een deel in dat proces, dat kenmerkend is voor de ontwerper. En dat blijft altijd, hoe verschillend de opdrachten ook zijn, en dat deel maakt de  ontwerper uniek. Dat geldt ook voor jou: iets in jouw diensten is essentieel, dat heb jij alleen, en wat dat precies is moet je te weten zien te komen. Op die speciale eigenschap kan je je profileren ten opzichte van je concurrenten en zo je bedrijf versterken en financieel verbeteren.

2 Passie is nodig voor succes
Als je je bedrijf succesvol wilt maken, moet je echt passie hebben voor de diensten die je levert. Als je niet volledig achter je keuze staat, of geen passie uitstraalt voor je eigen diensten lopen je toekomstige klanten je deur voorbij.

3 Gooi je diensten niet in de uitverkoop
Omdat jij de enige bent in je bedrijf die de diensten levert, kan je er geen goedkope aanbieding van maken. Je hebt immers geen plank vol met ‘diensten’ die zichzelf verkopen en je kan ook niet 24 uur per dag werken. Daarom is het belangrijk dat je je doelgroep vertelt hoeveel beter en waardevoller jouw diensten zijn ten opzichte van die van jouw concurrenten

4 Zorg dat je een zichtbare en toegankelijke expert bent binnen jouw branche
Zorg dat je goed vindbaar bent op de Social Media, schrijf een blog of publiceer artikelen op plaatsen waar je doelgroep kijkt. Neem deel aan conferenties, houd lezingen. Deze activiteiten zorgen ervoor dat je expertise en de waarde van jouw diensten bij je doelgroep en je branche bekend worden en zorgen ook snel voor een goed netwerk.

5 Vertel een helder verhaal over je diensten aan je doelgroep
Zorg ervoor dat je doelgroep goed begrijpt waar de waarde van jouw diensten ligt. Zoals eerder gezegd: een product verkoopt zichzelf, een dienst niet. Jij moet helder kunnen uitleggen, in niet te veel woorden, waarom jouw diensten het beste zijn. Oefen het! Je hebt niets aan hele goede diensten als je niet snel en helder kan verwoorden waarom zoekende klanten bij jou moeten zijn, en niet bij je concurrenten. Zorg ervoor dat je doelgroep je visie en kwaliteiten kent.

6 De ervaring van de klant is meer dan de diensten
Elke interactie met de klant moet positief zijn, de diensten die je levert dienen perfect te zijn. Zorg voor een follow up bij de klant, vraag of alles naar wens is geweest en of je nog wat voor hem of haar kan betekenen.

Het succes van jouw dienstenbedrijf hangt volledig af van jouw skills, jouw passie en jouw talent om klanten te werven. Jij als ondernemer bent de meest belangrijke succesfactor voor je bedrijf.
Thelma VanOordt/www.ontwerpbureau-amsterdam.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top