Lef genoeg voor een eigen onderneming?

Een kwart van de Nederlanders denkt wel eens over een eigen onderneming. Maar een klein deel daarvan heeft het lef ook daadwerkelijk een eigen onderneming te starten. December 2012 waren er 760.000 zelfstandig ondernemers in Nederland. Dat aantal is heel snel gegroeid, voornamelijk door de enorme toename van de zzp’ers, maar het is de vraag hoeveel daarvan ook echt vanuit hun droom hun eigen onderneming zijn gestart en hoeveel uit noodzaak, bv door ontslag.

Voor het starten van een (online) eigen onderneming heb je lef nodig, je moet kunnen beslissen en knopen doorhakken. Het zal niet direkt vanzelf gaan, maar door het te doen leer je steeds beter te ondernemen. En zelfs als je (denkt dat je) alles op orde hebt (bv je businessplan) dan gaat er weer iets anders niet helemaal volgens plan (bv je proefproduct is niet op tijd klaarof valt tegen), kortom voor een eigen onderneming moet je een flinke dosis doorzettingsvermogen hebben.

Hier volgen een aantal punten die je moet uitvoeren voor je werkelijk je eigen onderneming online kan starten. Maar pas op! Blijf niet te lang piekeren of je wel een uniek concept hebt en of je uitvoering wel helemaal perfect is. Je zult zien dat als je eenmaal start, je vanzelf steeds beter wordt in uitvoering en klantenkennis. Unieke concepten zijn geen garantie voor een succesvolle eigen onderneming. Juiste uitvoering en slim omgaan met internet doen een hoop.

Vergelijk je eigen bedrijf en diensten met branche-genoten

Kijk op de branchewijzer van de Kamer van Koophandel, zoek je sector, subsector en branche. Bekijk het overzicht van het aantal ondernemers in jouw branche dat gestart/gestopt is, wat de gemiddelde omzet is, enz.

Via het Handelsregister kan je jaarrekeningen en uittreksels van bedrijven uit je branche opvragen. Je kunt ook zien welke doelgroepen deze bedrijven hebben, welke diensten/produkten ze aanbieden en wat hun prijs daarvoor is. Vergelijk dat met je eigen onderneming.

Kijk op CBS/StatLine om de verwachtingen, trends en ontwikkelingen op de markt binnen jouw branche te zien. Kijk vooral naar de plek die online daarin inneemt. En kijk hoe dat zich verhoudt met jouw eigen onderneming

Onderzoek de wensen van je klant

Met korte interviews op bijvoorbeeld Skype – of een mail met een aantal duidelijke vragen over je product –  aan mensen uit je doelgroep, vrienden of familie kan je goed te weten komen wat de klant verwacht van je product. Maak uit de antwoorden een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats). Verdeel een papier in 4 vakken, zet daarboven de 4 SWOT-eigenschappen en vul in elk van de vakken de drie eigenschappen in die jouw toekomstige klanten als meest belangrijk en onderscheidend hebben ervaren.

Met lef en doorzettingsvermogen en door onderzoek krijg je een goed inzicht in je bedrijf en diensten. Zodat je weet of je er klaar voor bent je eigen onderneming online te starten. Of dat je nog verbeteringen moet aanbrengen, zodat je bedrijf nog efficiënter wordt. Succes!

 

2 comments

  1. Actually its referred to as Search engine optimization that when i search for this post I found this web page at the top of all web pages in search engine.

  2. There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features also. cececdeaaedb

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top