WERKT JE BEDRIJFSLOGO NOG?

 

update-logo-bedrijfonline

Misschien heb je al jaren een eigen bedrijfslogo, maar hoe weet je nu of je logo (nog) voldoet?
Je bedrijfslogo is de eerste kennismaking van je doelgroep met jouw bedrijf, het is dus van groot belang dat het ‘meegroeit’ met deze doelgroep. Hoe kom je er achter of je logo een make over moet hebben? En maakt het werkelijk wat uit voor het succes van je bedrijf als je bedrijfslogo wat verouderd is? Hieronder vind je 5 punten die je helpen om erachter te komen of jouw logo nog 100% werkt voor je bedrijf.

1  Je bedrijfslogo is niet goed zichtbaar op de moderne media
Als je logo al een tijd geleden ontworpen is, kan het gebeuren dat het op de Social Media, e mail, YouTube etc niet 100% tot zijn recht komt. Dat kan door de kleuren komen (leesbaarheid op scherm is heel anders dan in print), door een te mager lettertype (op het scherm is tekst minder leesbaar door het licht vanuit het scherm, dat vereist een ander en vetter lettertype) of het gebrek aan contrast (op het scherm werkt witte of lichtgekleurde tekst op donkere ondergrond niet, donkere tekst op een witte ondergrond worden als meest leesbaar ervaren). Als een of meerdere van deze voorbeelden het geval is, dan is het echt tijd dat je je bedrijfslogo aan laat passen of opnieuw laat ontwerpen. Huur een professionele logo ontwerper in en vraag hem wat hij vindt dat er gedaan moet worden. Laat je bedrijfslogo optimaliseren voor het gebruik op alle media, zodat het zowel in print als op de mobile devices goed en herkenbaar voor jouw bedrijf functioneert.

2  Je bedrijfslogo straalt niet meer de essentie van je bedrijf uit
In de loop van de tijd groeit je bedrijf en maakt veranderingen door. Het speelt in op de kansen en trends in de markt. Dat moet jouw bedrijfslogo ook doen, het moet de essentie van wat jouw bedrijf is en wat je producten zijn, weerspiegelen. En het moet laten zien waar je naar toe wilt met je bedrijf. Dus als jouw logo niet mee is gegroeid met jouw bedrijf en met de markt, laat je het restylen door een professionele logo ontwerper.

3  Jij heb je eigen bedrijfslogo zelf gemaakt
Misschien heb je wel, toen je net je eigen bedrijf gestart was, ook je eigen bedrijfslogo gemaakt. Nooit meer doen. Neem een direct professionele logo ontwerper in de arm en bespreek uitvoerig wie jij bent, wat je met je bedrijf wilt en hoe de uitstraling van het logo moet zijn. De markt is heel erg image gevoelig, je doelgroep wil een duidelijk professioneel logo zien, anders nemen je klanten je niet serieus. Het draait allemaal om je presentatie. Je wil tenslotte toch als een slimme, capabele en betrouwbare ondernemer worden gezien door je (toekomstige) klanten?

4  Jouw bedrijfslogo is niet zo aantrekkelijk als dat van je concurrenten
Als je de logo’s van jouw concurrenten beter vindt dan dat van je eigen bedrijf moet je onmiddellijk maatregelen nemen. Het gevolg van een onzichtbaar logo, of een logo dat in de tijd onzichtbaar wordt, is dat je klanten gaan weglopen. Ze verdwijnen naar je concurrenten. Ook hier geldt: huur een professionele bedrijfslogo ontwerper in, bespreek alles met hem, luister naar hem, neem samen beslissingen en geef hem de ruimte om zijn werk goed te doen.

5 Je logo is te ingewikkeld om de boodschap over te brengen
Een goed bedrijfslogo vertelt zonder woorden waar jouw bedrijf over gaat. Het heeft een uitstraling die jouw doelgroep aanspreekt en waar ze zich in herkennen. Dat gaat vaak niet over concrete zaken maar over gevoel, kleur en bv kracht of duurzaamheid. Kernbegrippen die in jouw doelgroep – en dus ook in jouw bedrijf – de belangrijkste rol spelen. Denk maar aan het logo van grote bedrijven zoals Amnesty International, Coca Cola en – dichter bij huis – Shell en KLM: simpele logo’s met een heel sterk statement.

Het hebben van een bedrijfslogo is heel belangrijk voor voor elk bedrijf. Als je klanten wilt aantrekken, maak dan een statement in de markt en laat je logo stevig spreken. Zorg dat je een voorsprong creëert op je concurrenten, met een goed en passend bedrijfslogo kan dat zomaar gebeuren.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top