VAN ONTWERPBUREAU TOT BEDRIJFSLOGO/deel 1

 

ontwerpbureau-logo-ontwerper

Hoe vind je een geschikt ontwerpbureau voor je bedrijfslogo?

Als ondernemer vindt je met gemak een ontwerpbureau waar je je bedrijfslogo kan laten ontwerpen en al je andere bedrijfsuitingen. Maar hoe vind je nou dát bureau met die logo ontwerper precies geschikt voor jouw onderneming, zodat jouw wensen perfect worden omgezet in het juiste logo. Wat doet zo’n ontwerper eigenlijk precies en wordt er van jou ook nog wat verwacht? Dit eerste deel beschrijft hoe je een geschikte ontwerper kan vinden en wat jij kan bijdragen om tot de perfecte keus te komen voor de ontwerper van jouw bedrijfslogo.
Deel 2 van Ontwerpbureau tot bedrijfslogo heeft als onderwerp Het Ontwerpproces. Wat houdt het ontwerpproces in en wat is de rol van de ondernemer/opdrachtgever in dat proces?

Zelf op zoek naar een ontwerper
• Kijk om je heen naar de logo’s van collega’s en concurrenten. Zoek logo’s die je mooi vindt. Vraag vervolgens aan die collega’s de naam van het ontwerpbureau of de ontwerper waar zij dit hebben laten maken. Vraag ook hoe de ervaringen met de ontwerper zijn geweest. Hoelang het hele proces heeft geduurd van begin tot eind. Vraag ook alles over de financiële kant van de zaak. En last but not least: vraag wat ze van hun logo vinden; voldoet het helemaal aan hun verwachtingen?
• Kijk vervolgens op internet naar werk van de ontwerper of het ontwerpbureau waar je de naam van gekregen hebt. Als het een bureau is met meerdere ontwerpers, zorg dan dat je in elk geval het werk bekijkt van de ontwerper die het logo dat je mooi vindt heeft gemaakt.

Ontwerpbureaus op internet
• Zoek op internet ook op zoekwoorden als (grafisch) ontwerpbureau, bedrijfslogo, logo, logo design, grafisch ontwerper, grafisch ontwerp etc. Bekijk zoveel mogelijk logo’s die je op die manier vindt. Dus niet alleen in jouw branche, maar ook voor allerlei andere soorten ondernemingen. Zo krijg je niet alleen een goede indruk van wat er allemaal ontworpen wordt, je krijgt ook meer inzicht in wat je mooi en lelijk vindt. Veel zien brengt je vaak ook op ideeën van wat je wel en niet wilt voor je eigen logo. Onderzoek op welke manier er gewerkt wordt door ontwerper en ontwerpbureaus. De werkmethode zegt veel over de kwaliteit die geleverd wordt. Wanneer een ontwerpbureau bijvoorbeeld een lijst over de mail stuurt waarop je je voorkeurskleuren moet aankruisen en een lijst waarop je uit soorten letters moet kiezen, met daarbij de belofte dat je binnen 2 dagen schetsen ontvangt van 5 verschillende logo’s, dan raad ik je aan verder te zoeken naar serieuze ontwerpers en bureaus. Binnen zo’n korte tijd een logo leveren zonder gedegen gesproken te hebben over het bedrijf waar het logo voor dient, betekent dat je een logo krijgt dat niets toevoegt aan je bedrijf. Zonder boodschap is. Of je ontvangt na een krappe week een ‘prefab’ logo uit een – door het bureau aangekochte – ‘logo’-verzameling. En dat logo zie je dan in de weken/maanden na aanschaf diverse keren voorbij komen, zowel bij je concurrenten als in hele andere branches (ik heb wel eens hetzelfde logo bij een fysiotherapie gezien als bij een uitvaartbedrijf!). En of je daar nu heel weinig voor betaalt, het is altijd te duur omdat het rotzooi is. Dat soort ‘ontwerpers’ dienen gemeden te worden. Ze kosten een beetje en leveren niets!

Het juiste ontwerpbureau selecteren

• Zo vind je uiteindelijk, als je bovenstaande zoektochten hebt gedaan, ontwerpers wiens logo’s je echt aanspreken. Benader er 2 of 3. Zeg dat je graag een bedrijfslogo zou willen laten ontwerpen, maar dat je er eerst een gesprek over wilt hebben en verzwijg niet dat er nog 2 ontwerpers in het spel zijn. Open vizier is belangrijk voor alle partijen.
• Meestal hou je – nadat je met de ontwerpers gesproken hebt – een duidelijke voorkeur over. Blijf je twijfelen tussen 2 ontwerpers, dan kan je beide ontwerpers vragen om – tegen betaling – een ruwe schets te maken van het soort logo en de richting van het ontwerp waar zij aan denken bij jouw bedrijf. Dat uitzetten bij verschillende ontwerpers heet pitchen (dwz. een gooi doen naar het krijgen van een opdracht). Je hebt dan met elk van de ontwerpers een kort gesprek waarin je een (zelfde) korte briefing geeft over je bedrijf. Daarna wordt de pitch gevoerd. Je spreekt duidelijk een manier van aanleveren af en er wordt een datum afgesproken wanneer de ontwerpers (apart) met jou over hun schets en visie spreken.
De beide ontwerpers dienen daar wel voor betaald worden. Realiseer je wel dat de ontwerpers echt alleen een richting van denken kunnen laten zien, dus niet op het meest ‘complete’ logo afgaan, maar heel goed luisteren naar welke ontwerper het meest jouw taal – en de taal van jouw doelgroep – spreekt. Die moet je dan inhuren!

Ontwerpers briefen voor de pitch
Gegevens die je in het pitch gesprek aan de ontwerpers moet overhandigen:
– Juiste naam, adres en gegevens van de onderneming. Ik kan me voorstellen dat je het nog niet over de cijfers  en omzet wil hebben, omdat er nog geen contract met 1 ontwerper/ontwerpbureau is.
– Hoe lang bestaat de onderneming al en hoeveel mensen werken er
– Wat zijn de producten of diensten
– Wat zijn de uitdagingen die je nog hebt
– Waarin onderscheiden jouw diensten en producten zich van die van je concurrenten
– Wat zijn de belangrijkste concurrenten van jou en waarom
– Wat zijn jouw kernwaarden binnen het bedrijf
– Hoe zie je de toekomst

Het gevoel dat de ontwerper bij jouw bedrijf past en dat het iemand is die jou begrijpt, is uiteraard ook heel belangrijk en is mede bepalend voor je keuze. Toch is het het beste om de expertise op het gebied van bedrijfslogo design van de ontwerper, het zwaarste laten wegen.
Thelma VanOordt/www.ontwerpbureau-amsterdam.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top