DE ONDERNEMER IN DE ROL VAN OPDRACHTGEVER

"logo ontwerp startklaar"

Je wil een bedrijfslogo, wat moet je doen? Een goede relatie tussen opdrachtgever en ontwerper is gebaseerd op vertrouwen, samenspraak en wederzijds respect. Een ervaren ontwerper zal je vragen stellen om alle informatie te krijgen die nodig is om een bedrijfslogo op maat voor je te ontwerpen. Als opdrachtgever moet jij hem kunnen vertellen wat je met dit logo wilt bereiken. Het is belangrijk dat je je ook openstelt voor de ideeën van de ontwerper, zodat deze zijn ervaring en creativiteit maximaal kan benutten. Op deze manier ontstaat er een vruchtbare samenwerking tussen opdrachtgever en ontwerper.

‘Ik weet wat ik leuk vind als ik het zie’
Deze opmerking bezorgt elke ontwerper kippenvel. Je zegt ermee dat je bedrijfslogo niet je doelgroep moet behagen, maar jou! En dat de ontwerper nog een hele klus krijgt uit te vinden wat jij leuk vindt. Het logo gaat niet over jouw smaak, maar over de wensen van jouw doelgroep. Als opdrachtgever kan je beter informatie geven over: voor wie is het logo; wat voor diensten biedt je en waarom, en de trends in jouw branche. Dit is informatie die van belang is voor de ontwerper en hiermee toon je je een betrokken opdrachtgever.

‘Er is niet veel budget, maar er komt meer werk aan’
Klinkt als: Ik betaal weinig, maar als dit mij wat oplevert krijg je meer werk. Niets werkt minder motiverend. Als opdrachtgever moet je over het doel wat je met het logo wilt bereiken nadenken. Bepaal dan wat je er voor over hebt, bespreek met de ontwerper wat je wil investeren en vooral ook hoe belangrijk het ontwerp is voor het halen van je doel.

‘Ik heb al een schetsje gemaakt’
Niet doen! Maak een lijstje waarop staat wat je met het logo wilt overbrengen en de sfeer die het moet hebben. Gebruik de creativiteit van de ontwerper.

‘Hoeveel tijd heb je nodig?’
De ontwerper zal je vertellen wat hij gaat doen en hoeveel tijd dat kost. Misschien duurt het iets langer dan je hoopte, maar soms maakt een week extra het verschil tussen een goed en een briljant logo.

‘Ik heb tekst, beeld en  informatie bij elkaar gezocht’
Dat is muziek in de oren van een ontwerper! Niets is fijner dan een opdrachtgever die zijn zaken helder heeft. Het geeft onmiddellijk een indicatie van je betrokkenheid als opdrachtgever bij het ontwerpproces van je bedrijfslogo en toont ook dat je bereid bent er zelf iets voor te doen. Dit geeft de ontwerper het gevoel van een prettige samenwerking, wat het ontwerpproces alleen maar bevordert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top