de ondernemer en zijn bedrijfslogo

Je hebt je bedrijfsplan klaar, onderzoek gedaan of je produkt/dienst voldoet aan de wensen van je toekomstige klant en popelt van verlangen om te starten. Maar je mist nog een eigen, herkenbaar ‘gezicht’, en tot je dat hebt kan je geen site laten bouwen en heb je geen visitekaart of briefpapier met je bedrijfsnaam erop. Een bedrijfslogo is wat je ontbreekt. Op internet vind je een enorm aanbod van ontwerpers die graag jouw bedrijfslogo en huisstijl willen ontwerpen. Niet zelden al in 3 dagen klaar. Zonder ook maar een echt gesprek met jou. Maar levert dat een goed logo op? Moet jij als ondernemer eigenlijk wat doen om een logo te krijgen wat precies uitstraalt wat jij met je bedrijf wilt? Wat jouw produkt en dienst is en waarmee je je klant wilt helpen? Zeker! In het ontwerpproces speelt de ondernemer een belangrijke rol.

Hoe brief je als ondernemer de ontwerper van jouw bedrijfslogo
1– Vertel kort wat je bewogen heeft om een eigen bedrijf te starten. Deel je passie.
2– Leg uit waarom jouw produkt/dienst uniek is, en waardoor het zich onderscheidt van soortgelijke produkten (die al op de markt zijn).
3– Leg uit wat je doelgroep is, en probeer ook te vertellen wat voor type mensen jouw produkt/dienst zullen gaan afnemen. Zorg dat de ontwerper zich goed kan identificeren met je klant.
4– Doe wat huiswerk: scheur logo’s die je wel en niet bevallen uit kranten en bladen. Laat die zien aan de ontwerper en vertel wat je ervan vindt. Het helpt om elkaar beter te leren kennen.
5– Vraag de ontwerper of hij bij het eerste ontwerp van het bedrijfslogo ook een visitekaartje met het logo kan laten zien, dan zie je meteen hoe het logo zich gedraagt in de huisstijl.
6– Verwacht niet dat je na het gesprek precies weet wat je krijgt, een goede ontwerper zal zijn skills en visuele expertise gebruiken om je te verrassen met zijn ontwerp.

Wat kan de ondernemer van de ontwerper van zijn bedrijfslogo verwachten
1 In het gesprek zal de ontwerper ook logo’s laat zien en de ondernemer zijn mening vragen. Niet alleen over de vormvoorkeur, maar ook over kleur en soorten letters.
2– De ontwerper presenteert op de afgesproken datum zijn voorstel voor het bedrijfslogo. Dit dient goed besproken te worden. Het is niet raar om het als opdrachtgever een dagje te laten bezinken, of medewerkers etc. om hun mening te vragen.
3– Wanneer het eerste logovoorstel besproken is, worden de eventuele aanpassingen aan het bedrijfslogo gedaan, en komt het definitieve voorstel van het logo.
4– De ontwerper helpt de ondernemer bij de keuze van de papiersoort waarop de huisstijl gedrukt wordt, heeft contact met de drukker en controleert de druk(proef).
5– De ontwerper staat de ondernemer met raad en daad bij betreffende het gebruik van huisstijl en logo. Hij levert het (definitieve) logo aan in alle bestandstypes (jpg, tiff, eps, template) die nodig zijn voor digitaal gebruik en zwart/wit en full colour print.

Een goede ontwerper kan niet zonder input van de ondernemer om een passend bedrijfslogo te ontwerpen. Hij moet precies begrijpen wie de doelgroep is, wat het produkt of dienst is en wie jij als ondernemer bent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top