HET NUT VAN EEN PROFESSIONEEL BEDRIJFSLOGO

professioneel-bedrijfslogoAls grafisch ontwerper met als specialiteit het ontwerpen van logo’s voor (startende) ondernemers, word ik vaak aangesproken over ‘het wel of niet nut hebben’ van zo’n professioneel bedrijfslogo. Tegenstanders van een logo noemen vaak de kosten van de aanschaf en het ‘niet bewijsbaar’ kunnen maken van het nut dat zo’n logo heeft, als argumenten om geen logo aan te schaffen. Voorstanders noemen vaak de verhoogde zichtbaarheid en herkenbaarheid van het bedrijf dat het logo voert, als argument om zelf ook een logo aan te schaffen. Ik heb geen uitgebreid onderzoek gedaan, maar mijn ervaring is dat een goed en passend bedrijfslogo, samen met een consequent gevoerde huisstijl en de juiste marketingmiddelen, een bedrijf extra zichtbaar op de markt maken en een eigen, herkenbare identiteit geven. Zowel voor nieuwkomers als voor de ‘gebruikers’ die het bedrijf al gevonden hebben. Hieronder een aantal voordelen die een professioneel bedrijfslogo jou en je bedrijf opleveren.

1  Word een echt merk
Als je coach bent of consultant, dan ben je misschien niet zo geneigd om jezelf als bedrijf te zien. Maar als ondernemer die diensten levert in plaats van producten, moet je een image creëren dat niet over jou gaat, maar over je diensten. Jouw diensten moeten een merk worden. Jouw op maat ontworpen bedrijfslogo kan zorgen dat je een merk wordt. Een professioneel bedrijfslogo straalt uit wat je diensten zijn en waarom je doelgroep bij jouw bedrijf moet komen en niet bij je concurrent. Bij ondernemers die producten leveren, geldt natuurlijk hetzelfde, maar die zijn vaker al geneigd een professioneel bedrijfslogo te laten ontwerpen.

2  Straal kwaliteit uit
Met een professioneel bedrijfslogo en een bijpassende huisstijl laat je je klanten zien dat je kwaliteit levert. Als je alles zelf ontwerpt en uitprint trek je ook mensen aan die niet om kwaliteit geven en weinig zullen willen uitgeven voor je diensten. Maar met een professionele uitstraling en – buiten je logo en huisstijl – ook nog de juiste marketingmiddelen, maakt je bedrijf veel meer kans op groei en succes. En mocht je je bedrijf op een dag willen verkopen, dan gaat dat ook beter. Omdat je uitstraling veel professioneler.

3  Trek je doelgroep aan
De mensen uit je doelgroep weten waar ze naar op zoek zijn. Ze weten alleen nog niets van je bedrijf af. De look & feel op al je bedrijfsuitingen is een van de eerste ontmoetingen met je bedrijf waar ze zich direct in moeten herkennen. Als je dus een professioneel bedrijfslogo wilt hebben, dan moet dat dát uitstralen waar je doelgroep naar op zoek is. Wanneer je je nieuwe logo consequent in al je bedrijfsuitingen gebruikt, maak je veel meer kans dat je bedrijf bij deze doelgroep vol potentiele klanten, opvalt tussen alle andere bedrijven. Omdat je hun wensen in een logo hebt laten vertalen. En zo komen ze je site tegen en gaan kijken omdat de look & feel ze aanspreekt, en dat is dan de eerste stap voor hen om je bedrijf nader te onderzoeken. Dus hoe consequenter je toont wie je bent en wat je bedrijf is, hoe meer kans je maakt op leads en klanten.

4  Toon betrokkenheid
Een professioneel bedrijfslogo en professioneel gedrukte huisstijl laten zien dat je betrokken bent bij je bedrijf en je klanten.

5  Straal stabiliteit uit voor je klanten
Als je serieus investeert in de identiteit van je bedrijf en diensten of producten, ben je voor je klanten een relevante ondernemer die zijn zaken goed voor elkaar heeft. Dat is een eerste, grote stap in het ontstaan van vertrouwen tussen jou en je klanten.

6  Een professioneel bedrijfslogo wordt onthouden
40% van de mensen onthoudt beter wat ze gezien hebben dan wat ze horen of lezen. Dus een bedrijfslogo en consistent gebruik ervan op alle bedrijfsuitingen, heeft weldegelijk zin. De kans dat klanten na een goede ervaring bij je bedrijf, weer bij je terugkomen is dus meer dan waarschijnlijk.

7 Een professioneel bedrijfslogo is helder
Als je business niet alledaags is, of moeilijk uit te leggen, kan een goed bedrijfslogo daarbij helpen doordat het vertelt wat je doet.

8  Een passend bedrijfslogo maakt het verschil
Een professioneel bedrijfslogo vertelt over je bedrijf en over hoe jij je business doet. En waarom jouw diensten uniek zijn, wat het verschil met de concurrenten is.

9  Word een expert binnen je branche
Een goed professioneel bedrijfslogo, samen met een bedrijfsidentiteit zorgen ervoor dat je boven je concurrenten uitsteekt, dat geldt helemaal wanneer je ook een goed en krachtig marketing programma voert.

10  Voldoet aan de verwachting van je doelgroep
In sommige sectoren (bijvoorbeeld de creatieve sector) wordt er van een bedrijf verwacht dat het een professioneel bedrijfslogo met een uitgebreide huisstijl heeft. Als je als ondernemer met die sectoren zaken wilt doen maar je hebt deze professionele identiteit niet, dan wordt je als ondernemer niet serieus genomen.

Als laatste: buiten voor je bedrijf is het ook voor jouw zelfvertrouwen een boost om een professioneel bedrijfslogo te laten maken. Je bedrijf is tenslotte je passie en je wilt er zo snel mogelijk succesvol mee worden.
Thelma VanOordt/www.ontwerpbureau-amsterdam.nl

One comment

  1. Interessant artikel. Zo te zien betreffen het elementen waar je op moet letten voordat je besluit een logo zelf te gaan maken of te laten maken. Vond hier hier laatst een informatief artikel met aanvullende informatie: https://eigenwebsite.nl/logo-maken .Zoals beschreven is het ook helangrijk om erop te letten of je logo een tijdloze stijl heeft en deze over bv 5 jaar nog steefs meekan:)

    Groet,
    Hanny

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top