Eigen bedrijf? Eigen bedrijfslogo!

bedrijfslogo

 

Waarom koop je een bepaalde tandpasta? Of shampoo? Of – als je niets van wijn weet – waarom juist dié fles? Het uiterlijk van een product bepaalt voor een groot deel of je het koopt. Mensen betalen graag voor een merk dat ze aanspreekt en dat ze vertrouwen, ze zijn merkbewust. Hoe bereik jij als ondernemer de groep mensen die specifiek voor jouw ‘merk’ kiest? Qua vormgeving begint dat met het hebben van een bedrijfslogo.

Jouw bedrijfslogo is de eerste kennismaking van je doelgroep met je bedrijf, alle onderdelen ervan moeten dus kloppen. Het logo heeft karakter en straalt uit wat jouw klanten (doelgroep) van je bedrijf kunnen verwachten. Het schetst een wereld waarin jouw doelgroep zich onmiddellijk herkent. Vier vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan een bedrijfslogo kan gaan denken.

Welke gevoelens of woorden wil je dat je doelgroep aan je merk verbindt?
Je bedrijfslogo vertelt onmiddellijk iets over je bedrijf. Over aard ervan. De kleuren, beeldtaal en typografie communiceren samen een boodschap over wie je bent als bedrijf, wat je biedt en waar je voor staat.

Hoe vindt je doelgroep jou?
Hoe onderscheidt jouw bedrijfslogo zich van alle andere? Per dag zien we honderden logo’s, dus vind uit waar jouw doelgroep naar kijkt en op let. En zorg dan dat jouw bedrijfslogo visueel aantrekkelijker is dan dat van de concurrentie en in dat deel van de markt er met kop en schouders bovenuit steekt.

Wat vindt je doelgroep belangrijk en wat is de beste manier om ze te bereiken?
Je merk heeft ongetwijfeld waarden die door je hele bedrijf een rol spelen. Je doelgroep zal zich hiermee verbonden voelen. Is duurzaamheid iets wat je doelgroep belangrijk vindt, of bijvoorbeeld snelheid of gezondheid? Al deze zaken moeten in je bedrijfslogo verbeeld worden en zorgen ervoor dat de doelgroep zich aan jouw merk verbindt. Kennis van de doelgroep is dus uiterst belangrijk.

Hoe wil je dat je doelgroep zich jouw merk herinnert?
Als je een bedrijslogo hebt dat goed bij je bedrijf en diensten past, zal je doelgroep het onthouden. Sommige logo’s raken je direct, andere zijn simpel en tijdloos en weer andere hebben een knap verborgen boodschap die je elke keer weer verrast. Jij als ondernemer moet beslissen wat voor soort bedrijfslogo jij wil voor jouw bedrijf.

Als je bovenstaande vragen kan beantwoorden ben je klaar om een goede ontwerper voor je logo te kiezen. Hij of zij zal al deze vragen – en andere – aan je stellen om een bedrijfslogo te kunnen ontwerpen dat een ‘perfect fit’ voor jouw bedrijf is. Wat voor diensten of producten je bedrijf ook biedt: je logo moet uniek voor jouw bedrijf gemaakt zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top