EEN PROFESSIONEEL LOGO BETAALT ZICH TERUG

online-bedrijf-logoMaak je eigen logo. Open een A4 in Word en tik je bedrijfsnaam in. Maak de eerste letter van je naam groter en vet, dan val je meer op. Zet de naam in een of meerdere kleuren. Zoek een gratis beeld en importeer dat. Klaar is Kees! En het kost geen cent.

Op deze manier maken veel ondernemers van kleine bedrijven hun logo. Ze zijn bewust van het feit dat een professioneel logo geld kost, en denken dat het op deze manier net zo goed kan. Het kan, maar het zal nooit voor je werken zoals een professioneel logo dat doet!
Een professioneel logo kost geld, maar een do-it-yourself-logo werkt contraproductief en kost je op de lange duur geld.

Een professioneel logo kost minder dan een do-it-yourself logo
Stel, je hebt je visitekaartjes – met het door jou gemaakte logo – naar de printshop of drukker gebracht. Die kunnen niet werken met je bestand in Word, en gaan het voor je ‘aanpassen’. Dat kost ten eerste extra geld, dat komt boven op de kosten van het printen. Maar er is meer: de printshop kiest een letter die lijkt op de door jou gebruikte letter (want die heeft hij niet) en interpreteert de kleuren die je gebruikt hebt (want hij komt er niet precies achter hoe die kleuren zijn samengesteld.) Hij bouwt je ontwerp na, maar het lijkt er niet op! Als je visitekaartjes dan gedrukt zijn, ben je teleurgesteld, want het lijkt niet op je eigen ‘ontwerp’.

Na een tijdje wil je ook een naambord voor je bedrijf, of een banner. En je gaat naar een shop die banners maakt. Maar ook hij kan niet met een ‘Word bestand’ werken en moet het ‘ontwerp’ voor je ‘aanpassen’. Extra kosten dus. Maar dat niet alleen. Hij heeft je visitekaartje van je gekregen, maar kent de letter die erop staat niet, en kiest er een die er op lijkt, de kleuren maakt hij ‘op het oog’ gelijk aan die van je visitekaartje. Weer een andere letter en weer net andere kleuren dan het logo op je visitekaartje. En dat was al anders dat je oorspronkelijke ‘ontwerp’. Nu heb je al 3 logo’s in gebruik die allemaal van elkaar verschillen.
Wanneer je bedrijf draait en je hebt ook een flyer en een envelop laten maken blijkt ineens dat het bij elkaar een rommeltje is. Alle letters en kleuren zijn verschillend en kwaliteit is ver te zoeken. Dat gebrek aan kwaliteit kan je bedrijf de kop kosten. De strijd met je concurrenten is al zwaar, maak het niet moeilijker door geen professioneel logo te gebruiken.

3 kenmerken van een professioneel logo
1  Een professioneel logo onderscheidt jouw bedrijf van je concurrenten
Jouw logo is niet het enige binnen jouw branche. Je hebt concurrenten die ook achter jouw doelgroep aanzitten, en het eerste dat een professioneel logo moet doen is de andere logo’s binnen jouw branche achter zich laten. Dat kan door beeld, kleur en typografie te gebruiken die onderscheidend zijn ten opzichte van wat jouw directe concurrenten doen. Dat onderscheid is heel belangrijk voor het vinden van jouw product door je doelgroep. Bij het laten ontwerpen van een professioneel logo, zal de designer goed kijken naar wat je concurrenten doen en daar ver van blijven. Tegelijkertijd houdt hij heel goed in de gaten wat je doelgroep wil zien. Een professioneel logo ontwerper houdt die dingen in de gaten.

2  Een professioneel logo ziet er tot in de details perfect uit
We kennen allemaal de logo’s die er amateuristisch uitzien. Kleine bedrijven hebben ze vaak. Met een illustratie erin die je al honderd keer gezien hebt en een naam die volstrekt onleesbaar is. Of een klein detail, zoals verkeerde spatiering (witruimte tussen de letters van een woord of tussen de woorden), ook al zal niet iedereen dat opmerken, er klopt iets niet waardoor leesbaarheid ver te zoeken is.
De kwaliteit van uitvoering van een logo is cruciaal. Bij het ervaren van de kwaliteit van een professioneel logo, is het vaak zo dat men het bedrijf die kwaliteit ook toekent.
De onderdelen van het logo die het meest bepalend zijn voor de kwaliteit, zijn de typografie (belettering) en het grafische symbool. Het symbool moet eenvoudig maar sterk zijn, en in volledig balans met de typografie (bv de naam van het bedrijf) die erbij staat. Ontwerpers van een professioneel logo veranderen vaak wat aan een bestaand lettertype om een perfecte match tussen beide elementen te krijgen of om de leesbaarheid van de naam te verhogen.

3  Een professioneel logo blijft er hetzelfde uitzien in verschillende media
Een logo wordt heel verschillend gebruikt; in vierkleuren druk op facturen, visitekaartjes, briefpapier, maar soms ook in zwart wit (krant), of in pixels op computerschermen. En op enorme bouwborden of vrachtwagens, en bv heel klein op stickertjes.
Een professioneel logo ontwerper zorgt ervoor dat het logo in al deze uitingen hetzelfde ervaren wordt. Dat betekent dat er meerdere formats worden gemaakt van het logo, waarin leesbaarheid en vormvastheid voorop staan. Het logo zal worden aangeleverd in zowel vectorbestanden als in pixels en in diverse kleuren geschikt voor druk, print en scherm. Evenals diverse groottes.

Een professioneel logo laten ontwerpen lijkt duur, maar is de beste keus voor de ondernemer. Je hebt er geen omkijken naar en het betaalt zich terug.
Thelma VanOordt/www.ontwerpbureau-amsterdam.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top