EEN MOSSELSCHELP ALS LOGO

online-bedrijf-mosselschelp-shell

Het eerste logo

In 1833 opent Marcus Samuel een importhandel van curiosa in Londen: Samuel & Co. Het bedrijf importeert thee, jute, schelpen en rijst uit het verre Oosten. Vooral de oosterse schelpen zijn een enorme hit. Ze worden door de rijke mensen gekocht en in allerlei snuisterijen verwerkt tentoongesteld. Rond 1900 vormde een illustratie van een mosselschelp het simpele logo van Samuel & Co. De zaken gaan goed en het bedrijfje groeit uit tot een groot import- en exportbedrijf, dat met scheepsladingen tegelijk handel drijft.
In 1880, als de zonen van Marcus Samuel sr ook in het bedrijf werken en de firma een filiaal in het Verre Oosten opent, raakt Marcus Samuel junior daar ter plekke geïnteresseerd in de grootste aardoliemarkt ter wereld. Aan de vraag naar kerosine en benzine kan hier nauwelijks worden voldaan en er varen veel olie gestookte Russische tankers op de Zwarte Zee. Onmiddellijk laat hij een aantal olietankers bouwen, waarvan de eerste in 1892 op weg gaat naar Bangkok en Singapore, gevuld met 4000 ton Russische kerosine. De Samuels noemen hun nieuwe, uitgebreide bedrijf – met in gedachten het logo van de mosselschelp van hun eerste succesvolle handel – The Shell Transport and Trading Company Ltd [Shell TTC].
Vanaf het moment dat hun eerste tanker op weg gaat, zijn ze in concurrentie met het grootste bedrijf in de oliebranche: het Amerikaanse Standard Oil uit Ohio. Rond 1900 is Standard Oil de grootste industriegroep van de VS, haar olie-exporten naar Europa zijn binnen 30 jaar van 2 miljoen vaten (1863) naar 700 miljoen (1890) gegroeid.

online-bedrijf-schelpen

 

Invoering van de Sint Jakobsschelp
Standard Oil ziet hoe de Russische olie sinds 1880 terrein wint en tot grote concurrentie in het Verre Oosten leidt. Maar bij hun concurrenten horen ook de tankers van Samuel & Co, die heel (merk)bewust elk schip de naam van een verschillende schelp geven. In 1904 wordt door toeval het logo van de mosselschelp door een Sint Jakobsschelp vervangen. Een belangrijke zakenpartner van Samuel voert deze schelp in zijn familiewapen. Ook Shell TTC heeft het niet makkelijk, Standard Oil tracht diverse malen het bedrijf over te nemen. Bovendien hebben de Nederlandse bankiers in 1890 een kapitaalvennootschap opgericht ter exploitatie van de olievelden in Nederlands-Indië. En dit vennootschap – Royal Dutch – concurreert ook met Shell TTC. Het heeft eigen aardoliebronnen, tankopslagplaatsen en een behoorlijke tankervloot.

online-bedrijf-mytilus-logoThe Asiatic Petroleum Company Ltd.
Shell TTC daarentegen bezit een eigen oliebron met raffinaderij, talrijke opslagplaatsen in de havens van het Midden en Verre Oosten en een tankervloot van meer dan 30 oceaantankers. Shell TTC en Royal Dutch hebben hun handen vol aan de Standard Oil concurrentie en rond 1902 gaan ze samen onder de naam: The Asiatic Petroleum Company Ltd.
Omdat dat nog niet genoeg is in de strijd tegen Standard Oil, vindt er in 1907 een transnationale Nederlands-Engelse fusie plaats. De beide moedermaatschappijen veranderen in zuivere holdingmaatschappijen. Opbrengsten en bedrijfsdeelnames worden in een verhouding van zestig (Royal Dutch) tot veertig (Shell TTC) verdeeld, een structuur die tot 2005 blijft bestaan, wanneer beide holdings samen worden gevoegd tot Royal Dutch Shell. Op de foto de  Shell tanker Mytilus (=mosselschelp).

De Sint Jakobsschelp heeft de fusie van 1907 overleefd, ook al brengen de Nederlanders het waardevolste bedrijf in de fusie en hebben ze vanaf hun ontstaan al een beeldmerk, de schelp blijft!

online-bedrijf-schelp-ShellKeuze van de kleuren
In 1915, als Shell (Royal Dutch Shell) voor het eerst tankstations in Californië gaat bouwen is het noodzakelijk op te vallen. Marcus Samuel jr (foto)  vervoert al vanaf het begin de kerosine in rode containers. Shell is bang de Californische bevolking tegen zich in het harnas te jagen door een te opzichtige presentatie. Door te kiezen voor geel als tweede kleur, en daarmee de kleuren van de Spaanse vlag te gebruiken, tracht Shell vertrouwen te wekken bij de bevolking van Californie, die nauwe banden met Spanje heeft.Vanaf 1920 ontwikkelt Shell een eigen reclamestijl en huurt daarvoor de meest getalenteerde kunstenaars van Engeland in. Deze ontwerpen de campagnes voor Shell, en betrekken daarbij ook de vrachtwagens van de Shell, wat nieuw is. Effectiever kan het niet: deze auto’s rijden door het hele land. Tot 1950 voert Shell deze unieke vorm van reclame. De komst van grote tankwagens maakt het onmogelijk.
online-bedrijf-shell-logos

Laatste aanpassing

Tot 1967 is het logo 7 x aangepast, waarvan de overgang van de mosselschelp naar de Jakobsschelp de grootste was. Maar in 1967 vindt uiteindelijk de eigenlijke geboorte van het Shell logo plaats. De Shell huurt de Amerikaanse industrieel ontwerper Raymond Loewy in, een van de meest veelzijdige en bekende industrieel ontwerpers ooit. Oorspronkelijk Fransman (in Parijs geboren) maar sinds 1938 ook Amerikaans burger. Hij krijgt van de Shell Oil Company de opdracht om het Shell logo dusdanig aan te pakken dat het ook van grote afstand , met slecht weer en weinig licht goed zichtbaar is. Op dat moment staat in het logo de naam Shell nog steeds in de schelp. Loewy besluit de naam buiten de schelp te plaatsen en de schelp op een witte achtergrond te zetten. Ook maakt hij de kleuren rood en geel krachtiger en geeft hij de losse schelp een dikke, rode outline (dikke rand eromheen).

online-bedrijf-shell-loewyNa 3 jaar, begin jaren ’70 – als de zelfbedienings-pompen oprukken – presenteert Loewy de corporate identity van de Shell; vrachtwagens, visitekaartjes, koffiekoppen, benzinepompen etc. etc. tot en met de schelp op de overalls van de Shell-werknemers.En vanaf 1999 is de schelp van de Shell zonder de naam eronder in gebruik genomen en werkelijk iedereen weet voor welk bedrijf de schelp staat.
Marcus Samuel had waarschijnlijk nooit verwacht dat zijn mosselschelp na 114 jaar, hoewel veranderd en aangepast, nog steeds dienst doet als logo van de Shell. En ook nog enorme bekendheid geniet (90%) en daarmee tot de 5 meest bekende logo’s van de wereld behoort.

Meer over Raymond Loewy’s design    Loewy
Meer over de familie Samuel en de Shell    Samuel     Early Beginnings
Thelma VanOordt/www.ontwerpbureau-amsterdam.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top